Uutiset – Sivu 2 – Helsinki Sail Racing

Uutiset

Sail Racing

Yksin maailman ympäri on purjehtinut ainoastaan kaksi suomalaista

Lähettänyt Robin

Hjallis Harkimo ja Pentti Salmi tekivät vuosina 1986-1987 sellaisen matkan, josta monesta meistä voivat ainoastaan haaveilla: he molemmat purjehtivat yksinään maailman ympäri, ottaen osaa BOC Challenge -yksinpurjehduskilpailuun. Yksinpurjehdukseksi maailman ympäri lasketaan suoritus, jota seurataan ja joka rekisteröidään ja jonka kiertää maapallon meriosuudet vastakkaisten pisteiden eli antipodien kautta. Maailmassa nämä kriteerit täyttäviä purjehtijoita on noin 250 ja heistä ainoat suomalaiset ovat Harkimo ja Salmi.

Ensimmäiset haasteet kohdattiin jo Atlantilla

Kilpailun lähtöpaikka oli Yhdysvaltojen Newport ja purjehtijoiden ensimmäinen haaste oli ylittää Atlantti. Ensimmäinen kunnollinen lepomahdollisuus oli vasta Kapkaupungissa. Veneenä Harkimolla oli Nautorin valmistama Swan 51 -tyypin vene, jonka nimi oli Belmont of Finland sponsorin mukaan. Salmen vene oli Sirena 44 -tyypin Colt, jonka sponsorina toimi tupakkafirma Rettig.

Atlantin ylitys osoittautui raskaaksi etapiksi, sillä viimeiset viisi päivää olivat pelkkää avotuulta. 53 päivän kuluttua Kapkaupungissa osallistujat olivat väsyneitä ja turhautuneita ja Harkimo oli laihtunut kahdeksan kiloa. Haastattelussa Harkimo kertoi nukkuneensa kuuden vuorokauden aikana yhteensä viisi tuntia.

Kilpailun aikaan käytiin keskustelua siitä, onko sponsoreiden mahdollistama kilpapurjehdus lainkaan urheilua. Harkimo kuittasi spekulaatiot toteamalla, että hänelle on aivan sama onko kyseessä virallisesti urheilulaji vai ei, sillä hänelle se on joka tapauksessa vain purjehdusta. Harkimo korosti, että lajissa kohtaa todella kovia fyysisiä ja henkisiä rasituksia, eikä hän itse keksi kovempaa lajia.

Matkan myrskyisä toinen osuus ja melkein kohtalokas viimeinen etappi

Purjehdusmatkan hurjimmat myrskyt osuivat toiselle etapille. Myrskyssä Harkimon vene kierähti kolme kertaa ympäri. Salmen veneestä puolestaan hävisi sähkö ja masto sai vaurioita. Seuraava mahdollisuus levähtämiseen oli vasta Sydneyssä.

Matkan kolmas osuus oli reitti Australiasta Brasiliaan. Salmi kuvailee tunnelmia Rioon saapuessaan herkiksi, sillä matka alkoi olla lopuillaan ja jäljellä oli enää viimeinen etappi. Samalla edessä oli viimeinen mahdollisuus näyttää muille ja itselle mihin pystyy.

Viimeinen etappi oli koitua Salmen kohtaloksi, sillä hän sairastui vakavasti. Hänen peukalossaan ollut ruhje tulehtui ja tulehdus eteni verenmyrkytykseksi. Salmi sai viime hetkillä kilpakumppaniltaan suonensisäistä antibioottia, joka pelasti hänen henkensä.

Harkimo sijoittui lopulta kilpailussa kolmanneksi, saapuen maaliin 168 päivää, 9 tuntia, 21 minuuttia ja 12 sekuntia lähdön jälkeen. Salmi joutui seilaamaan viimeisen pätkän yhdellä kädellä ja jäi kuudenneksi. Hänen tuloksensa oli 175 päivää, 18 tuntia, 2 minuuttia ja 39 sekuntia. Harkimo palasi kotiin kuukautta myöhemmin ja ankkuroi veneensä Kauppatorin rantaan.

Muistellessaan purjehdustaan nyt yli 30 vuotta myöhemmin Harkimo ihmettelee, että selvisi siitä hengissä. Hän toteaa, että 168 päivän purjehdus oli täyttä työtä ympäri vuorokauden ja matka opetti hänelle paljon sekä valtameristä että hänestä itsestään.  Harkimo söi matkan aikana ainoastaan pilttiä ja kuivaruokaa. Helsinkiin palatessaan hän oli laihtunut 15 kiloa. Matkaan mahtui hänen mukaansa sekä itkua että naurua, ja perhettä ehti tulla ikävä.

Matkan pelottavimmaksi Harkimo mainitsee sen, kun purjevene meni ympäri Etelä-Kiinan merellä. Tämä tapahtui Harkimon kohdatessa jäävuoren keskellä myrskyävää merta. Hän kertoo, että tuolloin hän todella pelkäsi kuolevansa. Onnekseen Harkimo oli kuitenkin turvavaljailla ja narulla kiinni veneessään ja selvisi lopulta hurjasta tilanteesta ehjin nahoin. Harkimo toteaa nyt, ettei lähtisi enää samanlaisiin vaaroihin eikä päästäisi poikaansakaan lähtemään. Kokemuksestaan hän on kuitenkin ylpeä ja muistelee mielellään matkan käänteitä. Hän muistuttaa, että matkasta päättäessään hänellä ei ollut varoja eikä mitään varmuutta siitä, että reissu onnistuisi. Hän keräsi matkaa varten viisi miljoonaa markkaa ja pääsi lopulta kilpailussa maaliin. Nyt Harkimo toteaakin, että ihminen pystyy halutessaan mihin vain.

Lue Lisää
  • Kommentit pois päältä artikkelissa Yksin maailman ympäri on purjehtinut ainoastaan kaksi suomalaista
  • over 2 years ago

Sail Racing

Maailman suurimmat ja hienoimmat huviveneet tulevat Suomesta

Lähettänyt Robin

Suomi on kunnostautunut upeiden huviveneiden valmistajana ja maine on kiirinyt ympäri maailmaa. Yksi maineikkaimmista veistämöistä on Baltic Yachts. Baltic Yachts on luksuspurjeveneiden valmistamiseen keskittynyt luotolainen yritys, jonka on vuodesta 2013 asti omistanut saksalainen Ottobock-Gruppe.

Suomessa valmistettua maailman suurinta huvivenettä verhoaa salaperäisyys

Vuonna 2011 Baltic Yachts laski vesille maailman siihen mennessä suurimman hiilikuitukomposiitista valmistetun huviveneen. Työnimellä Panamax kulkeneen 66-metrisen ketsin rakentaminen kesti lähes neljä vuotta. Sen rakentaminen vaati 1 600 henkilötyövuotta eli työllisti parisataa henkeä parin vuoden ajan. Veneessä yhdistyivät uudet, keveät materiaalit ja mainiot purjehdusominaisuudet. Ketsi sai lopulta nimen Hetairos. Aluksen omistaja on ollut erittäin tarkka yksityisyydestään ja rajannut tarkasti sitä, mitä medialle ja yleisölle saa veneestä kertoa. Linja on ollut, että ei juuri mitään.

Salaperäinen Hetairos laskettiin vesille vasta pimeän tultua Pietarsaaren Alholmenin satamassa. Tämä on yllättävän yleinen toimintatapa todellisten luksusveneiden kohdalla. Veneestä ei ole saatu julkisuuteen myöskään sisäkuvia, mutta sisustus on ilmeisesti varsin klassinen ja sisältää valkoista paneelia, lakattuja puupintoja sekä aasialaistyylisiä värejä ja tekstiilejä. Veneen kaikki osat on rakennettu hiilikuidusta ja ainoastaan päällystetty puuviilulla.

Majoitustilojakin veneessä luonnollisesti riittää. Omistajan kajuutan lisäksi aluksessa on neljä vieraskajuutta, kapteenin kajuutta ja neljä miehistökajuuttaa. Majoitustilojen perusteella voi päätellä, että jokaista isäntäväkeen kuuluvaa kohden on mukana yksi miehistön jäsen.

Veneen ovat suunnitelleet yhteistyössä hollantilainen Gerard Dijikstra & Partners sekä kalifornialainen Reichel/Pugh. Sisustuksen on suunnitellut ja toteuttanut Rhoades Young Design. Vene oli välttämätöntä takiloida ketsiksi, jotta se mahtuu kulkemaan Panaman kanavassa ja alittamaan Americasin sillan. Tämän takia korkeus on ollut pakko rajata 62,5 metriin. Veneeseen tilattiin mastot Southern Sparsilta Uudesta-Seelannista. Veneen moottorina toimii Volkswagenin 350 hevosvoimainen dieselmoottori. Tankkiin mahtuu 23 000 litraa polttoainetta.

Tämän valtavan veneen nostoköli painaa yksinään jo 83 tonnia. Veneen normaali 9,5 metrin syväys voidaan vähentää 3,5 metriin, joten ihan joka paikkaan tällä veneellä ei pääse. Teräksisen kölin kiillottamiseen saa yksi työmies varata kaksi kuukautta aikaa.

Tällä hetkellä suosiossa ovat suuret veneet

Baltic Yachts -veneveistämön markkinointipäällikkö Kenneth Nyfelt toteaa, että nimenomaan suurien veneiden markkinoilla on tällä hetkellä liikehdintää, kun taas pienempien veneiden kauppa käy tällä hetkellä nihkeästi.

Maailman suurimman veneen valmistamisen jälkeen Baltic Yachts jatkoi 107-jalkaisen maksiveneen rakentamista ja vene valmistui tänä keväänä. Kyseessä on tilaustyö ja veneen omistaja aikoo purjehtia pääasiassa Karibialla, mutta myös pitkin Pohjois-Amerikan itärannikkoa. Veneen materiaalina toimii jälleen kevyt hiilikuitukomposiitti.

Tämäkin vene on kooltaan aivan käsittämättömän massiivinen, sillä kooltaan se vastaa Meilahden Helsingissä sijaitsevaa tornisairaalaa. Maston korkeus vedenpinnasta on 67 metriä. Tämä on vain 10 metriä vähemmän kuin Stadionin torni.  Vene siirrettiin veneveistämöltä Luodosta Pietarsaareen kölin asentamista varten. Valtavan luksusveneen matka ylitti tuolloin myös uutiskynnyksen. Matkan varrella muutamaa risteystä jouduttiin leventämään ja mäntyjä siivottiin tieltä mm. oksasaksilla, mutta silti paikoin oli milleistä kiinni, mahtuuko tämä todella massiivinen kuljetus etenemään. Matkan varrella selvittiin kuitenkin sekä mutkista, töyssyistä että ympyröistä ja vene pääsi vahingoittumattomana perille.

Tämä alus laskettiin vesille toukokuussa. Vene oli Baltic Yachtsin omistajan, professori Hans Georg Näderin kuudes Baltic. Veneen rakentaminen kesti 3,5 vuotta. Tämä vene on maailman suurin hiilikuitukomposiittisluuppi, eli yksimastoinen purjevene. Aiemmin valmistunut Hetairos on kaksimastoinen. Baltic Yachts työllistää Luodossa ja Pietarsaaressa yhteensä 250 ihmistä. Lisäksi yritykselle työskentelee Espanjassa 12 henkeä.

Lue Lisää
  • Kommentit pois päältä artikkelissa Maailman suurimmat ja hienoimmat huviveneet tulevat Suomesta
  • over 2 years ago

Sail Racing

Jäänmurtajat mahdollistavat ulkomaankaupan talvellakin

Lähettänyt Robin

Suomen jäänmurtajat tekevät tärkeää työtä talviaikaan, sillä ilman niitä suuri osa Suomen ulkomaankauppaliikenteestä jäisi tapahtumatta. Jäänmurtajan tehtävänä on avustaa laivat satamaan ja satamasta pois, murtaen jäätä niiden tieltä, jotta ne pääsevät kulkemaan. Jäänmurtajan kapteenina ja miehistönä toimiminen on vastuullista ja tarkkaa työtä. Jäänmurtajan ja avustettavan laivan täytyy kulkea todella lähellä toisiaan jäiden läpi, eikä virheliikkeisiin ole varaa.

(lisää…)

Lue Lisää
  • Kommentit pois päältä artikkelissa Jäänmurtajat mahdollistavat ulkomaankaupan talvellakin
  • over 2 years ago

Sail Racing

Hanneke Vromen holkin uppoaminen oli aikansa tragedia

Lähettänyt Robin

Arvokkaassa lastissa ollut hansalaiva Hanneke Vromen holkki upposi Suomenlahdella hurjassa syysmyrskyssä vuonna 1468 ja hylky pysyi kätkössä aivan viime vuosiin asti, useista etsintäyrityksistä huolimatta. Aluksi laivan uskottiin uponneen Hiittisten edustalle, mutta lopulta hylky löytyi noin sadan kilometrin päästä tästä paikasta.

(lisää…)

Lue Lisää
  • Kommentit pois päältä artikkelissa Hanneke Vromen holkin uppoaminen oli aikansa tragedia
  • over 2 years ago

Sail Racing

Keskiajalla kauppalaivat joutuivat usein merirosvojen kynsiin

Lähettänyt Robin

Vuodet 1690 – 1730 olivat merirosvouksen kulta-aikaa ja merellä liikkuminen oli varsin vaarallista nykyhetkeen verrattuna. Tuolloin Euroopassa poliittinen tilanne oli melko vakaa ja valtioiden välillä käydyt suuret sodat oli saatu päätökseen. Kauppa kävi vilkkaana siirtomaiden kanssa ja merellä liikkui runsaasti laivoja täynnä arvokasta lastia. Nämä olivat merirosvoille helppo ja houkutteleva kohde. Osasta merirosvoja tuli hyvinkin kuuluisia ja pelättyjä. Merirosvoilta vaadittiinkin häikäilemättömyyttä ja riskien ottamista, sillä lain mukaan merirosvon sai teloittaa ilman oikeudenkäyntiä, mikäli hänet saatiin kiinni. Merirosvoja pelättiin niin laajalti, että kuuluisimpien rosvojen hurja maine kiiri kaupungista toiseen.

(lisää…)

Lue Lisää
  • Kommentit pois päältä artikkelissa Keskiajalla kauppalaivat joutuivat usein merirosvojen kynsiin
  • over 2 years ago

Sail Racing

Tarinat viikingeistä kiinnostavat edelleen

Lähettänyt Robin

Viikingit jaksavat kiehtoa ihmisten mieliä vuosikymmenistä ja -sadoista toiseen ja tuosta esihistoriallisesta ajasta kerrotaan loputtomasti tarinoita. Viikinkeihin liitetään helposti ajatus vapaudesta, miehekkyydestä, voimasta, seikkailusta, kiiltävistä kypäristä, miekoista, menestyksestä ja kunniasta. Niistä on myös tullut osa pohjoismaista kansallista ideologiaa. Viikingit tunnetaan hurjina ja julminakin sotureina, jotka kynsivät meriä viikinkiveneillään, kävivät kauppaa ja ryöstivät kyliä. Viikinkien ajalla tarkoitetaan noin vuosien 800-1050 välistä ajanjaksoa. Viikinkien kauppareitit ulottuivat Välimereltä Jäämerelle ja toisinaan jopa Amerikkaan, Aasiaan ja Afrikkaan asti. Viikingit olivat nimenomaan merenkulkijakansaa ja ilman veneitä heidän matkansa eivät olisi olleet mahdollisia. Viikinkien aikaan purjeet eivät olleet Pohjolassa kovin yleisiä, mutta viikinkien matkojen myötä purjelaivat kehittyivät pian länsieurooppalaiselle tasolle. Merelle viikingit lähtivät pääasiassa rikkauksien ja kunnian toivossa.

(lisää…)

Lue Lisää
  • Kommentit pois päältä artikkelissa Tarinat viikingeistä kiinnostavat edelleen
  • over 2 years ago

Sail Racing

Kolumbuksen henkilöhistoria on hämärän peitossa

Lähettänyt Robin

Kristoffer Kolumbus oli tutkimusmatkailija, joka tuli tunnetuksi ”löydettyään” Amerikan vuonna 1492. Kolumbus itse tosin uskoi käyneensä Intiassa, sillä hänen matkansa alkuperäinen tarkoitus oli meritien löytäminen Intiaan. (lisää…)

Lue Lisää
  • Kommentit pois päältä artikkelissa Kolumbuksen henkilöhistoria on hämärän peitossa
  • over 2 years ago

Sail Racing

Jacques Cousteu oli vedenalaisen maailman pioneeri

Lähettänyt Robin

Punaisesta myssystään tunnettu legendaarinen Calypso-laivan kapteeni Jacques Cousteau (s. 11. kesäkuuta 1910) oli ranskalainen merimies, keksijä, elokuvantekijä ja luonnonsuojelija. (lisää…)

Lue Lisää
  • Kommentit pois päältä artikkelissa Jacques Cousteu oli vedenalaisen maailman pioneeri
  • over 2 years ago

Sail Racing

Luksusristeilyt ovat varteenotettava vaihtoehto etelänlomille

Lähettänyt Robin

Moni suomalainenkin haaveilee luksusristeilystä, sillä niitä on nähty runsaasti eri elokuvissa ja tv-sarjoissa. Risteilyihin liittyy kuitenkin paljon väärinkäsityksiä. Usein risteilyt myös mielletään niin kalliiksi, ettei niitä harkita normaalina loma-aikana vaan kyseessä on ennemminkin pitkäaikainen haave, jota varten säästetään vuosia tai mahdollisuutta risteilyyn ei edes tule mieleen selvittää. Tämä mielikuva on kuitenkin jo aikansa elänyt, sillä risteilytarjonta on lisääntynyt huomattavasti ja matkoja on tarjolla kaikille eri budjeteille. Edullisimmillaan viikon mittainen risteily Karibialla maksaa alle 500 euroa ja hinta sisältää sekä ruoat että viihdepalvelut. Hintaan täytyy toki lisätä lennot kohteeseen. Osa risteilyistä on suunnattu nimenomaan lapsiperheille, osa taas romantiikkaa ja eleganssia kaipaaville aikuisille.

(lisää…)

Lue Lisää
  • Kommentit pois päältä artikkelissa Luksusristeilyt ovat varteenotettava vaihtoehto etelänlomille
  • over 3 years ago

Sail Racing

Suomalaiset purjeveneet ovat ylpeyden aihe myös maailmalla

Lähettänyt Robin

Swan-purjeveneet tunnetaan ympäri maailmaa korkeasta laadustaan ja käsityöelementeistään. Niiden tarina alkoi kuitenkin perustajan appiukon kellarista lähes sattuman kautta. Vuonna 1966 Pekka Koskenkylä asui Pietarsaaressa. Nuori mies oli juuri valmistunut opinnoistaan, mennyt naimisiin paikallisen tytön kanssa ja saanut työpaikan Schaumanin paperitehtaalta. Töistä ylijääneen ajan Koskenkylä käytti siihen, että hän rakensi itselleen purjevenettä appiukon autotallissa. Aluksi hän teki venettä itselleen, sen kummemmin asiaa miettimättä, mutta joutui pohtimaan tilannetta tarkemmin, kun sana veneen rakentajasta alkoi levitä. Helsinkiläinen hammaslääkäri otti Koskenkylään yhteyttä ja kysyi, olisiko rakenteilla oleva vene myytävänä. (lisää…)

Lue Lisää
  • Kommentit pois päältä artikkelissa Suomalaiset purjeveneet ovat ylpeyden aihe myös maailmalla
  • over 3 years ago