Uutiset – Helsinki Sail Racing

Uutiset

Sail Racing

Vasco da Gama

Lähettänyt Robin

Aikoinaan jokainen maa on usein löytynyt jonkun tietyn henkilön toimesta toisille maille.

(more…) Lue Lisää

Sail Racing

Erilaisia purjevene tyylejä

Lähettänyt Robin

Purjevene tai purjehdusvene on vene, joka kulkee osittain tai kokonaan purjeiden avulla. Vaikka purjevene terminologia on vaihdellut historian aikana, monilla termeillä on erityisiä merkityksiä modernin purjehduksen yhteydessä. Suuri määrä purjeveneitä voidaan erottaa koon, rungon kokoonpanon, köli- tyypin, mastojen tarkoituksen, lukumäärän ja konfiguraation sekä purjehdussuunnitelman mukaan. Suosittuja monohull-malleja ovat: yhteysvene, catboat, jolla, ketsi, kuunari, sluuppi ja jooli.

(more…) Lue Lisää

Sail Racing

Purjehduskilpailut

Lähettänyt Robin

Purjehdus on mahtava harrastus, joka vie ihmisen kohtaamaan luontoa, nauttimaan vesistöistä, liikumaan sekä irtoutumaan arjesta. Lajissa pääsee myös haastamaan itseään kilpailujen muodossa. Purjehduskilpailuja järjestetään niin kansainvälisesti kuin kotimaassammekin. (more…)

Lue Lisää

Sail Racing

Purjehduskokemuksia Suomessa

Lähettänyt Robin

Olet ehkä kuullut, että Suomi on “tuhansien järvien maa”, mutta Suomella on myös mainioita purjehdusmahdollisuuksia tarjoava rantaviivaa, joka on täynnä kymmeniä tuhansia saaria. (more…)

Lue Lisää

Sail Racing

Matkusta veneellä Suomen sydämeen

Lähettänyt Robin

Ennen autojen aikakautta, vesiväylät olivat järvimaan moottoriteitä. Nykyäänkin paras tapa nauttia ja tutustua Suomeen on veneestä, joten jos sinulla on vieraita ulkomailta, mikset ottaisi heitä pitkälle veneilyretkelle Keski-Suomeen? Saimaan vertaista veneilymatkakohdetta ei löydy. (more…)

Lue Lisää

Sail Racing

10 syytä ryhtyä melomaan

Lähettänyt Robin

Ihmiskunta on tehnyt paljon töitä ja nähnyt paljon vaivaa eri muotoisten ja kokoisten veneiden rakentamiseen, koska tiedämme, että vesillä viettämämme aika tekee meistä onnellisempia ja terveellisempiä kuin moni muu aktiviteetti. Selvitä, miksi melomisen aloittaminen voisi olla reitti parempaan hyvinvointiin myös sinulle! (more…)

Lue Lisää

Sail Racing

5 jännittävää vesiurheilulajia, joita kannattaa kokeilla!

Lähettänyt Robin

Oletko vesiurheilun ystävä, ja tunnet itsesi kotoisaksi niin märkäpuvussa kuin uimahousuissa ja etsit uusia, tuoreita tapoja viettää aikaa ja saada päivän kuntoilut tehtyä joessa, järvessä tai valtamerellä? Kokeile näitä aktiviteetteja ja opi niiden temput ja niksit samalla, kun nautit vesistömaisemista. Tiedä vaikka löydät uuden suosikkiurheilulajisi. (more…)

Lue Lisää
  • Comments Off on 5 jännittävää vesiurheilulajia, joita kannattaa kokeilla!
  • about 1 year ago

Sail Racing

Yksin maailman ympäri on purjehtinut ainoastaan kaksi suomalaista

Lähettänyt Robin

Hjallis Harkimo ja Pentti Salmi tekivät vuosina 1986-1987 sellaisen matkan, josta monesta meistä voivat ainoastaan haaveilla: he molemmat purjehtivat yksinään maailman ympäri, ottaen osaa BOC Challenge -yksinpurjehduskilpailuun. Yksinpurjehdukseksi maailman ympäri lasketaan suoritus, jota seurataan ja joka rekisteröidään ja jonka kiertää maapallon meriosuudet vastakkaisten pisteiden eli antipodien kautta. Maailmassa nämä kriteerit täyttäviä purjehtijoita on noin 250 ja heistä ainoat suomalaiset ovat Harkimo ja Salmi.

Ensimmäiset haasteet kohdattiin jo Atlantilla

Kilpailun lähtöpaikka oli Yhdysvaltojen Newport ja purjehtijoiden ensimmäinen haaste oli ylittää Atlantti. Ensimmäinen kunnollinen lepomahdollisuus oli vasta Kapkaupungissa. Veneenä Harkimolla oli Nautorin valmistama Swan 51 -tyypin vene, jonka nimi oli Belmont of Finland sponsorin mukaan. Salmen vene oli Sirena 44 -tyypin Colt, jonka sponsorina toimi tupakkafirma Rettig.

Atlantin ylitys osoittautui raskaaksi etapiksi, sillä viimeiset viisi päivää olivat pelkkää avotuulta. 53 päivän kuluttua Kapkaupungissa osallistujat olivat väsyneitä ja turhautuneita ja Harkimo oli laihtunut kahdeksan kiloa. Haastattelussa Harkimo kertoi nukkuneensa kuuden vuorokauden aikana yhteensä viisi tuntia.

Kilpailun aikaan käytiin keskustelua siitä, onko sponsoreiden mahdollistama kilpapurjehdus lainkaan urheilua. Harkimo kuittasi spekulaatiot toteamalla, että hänelle on aivan sama onko kyseessä virallisesti urheilulaji vai ei, sillä hänelle se on joka tapauksessa vain purjehdusta. Harkimo korosti, että lajissa kohtaa todella kovia fyysisiä ja henkisiä rasituksia, eikä hän itse keksi kovempaa lajia.

Matkan myrskyisä toinen osuus ja melkein kohtalokas viimeinen etappi

Purjehdusmatkan hurjimmat myrskyt osuivat toiselle etapille. Myrskyssä Harkimon vene kierähti kolme kertaa ympäri. Salmen veneestä puolestaan hävisi sähkö ja masto sai vaurioita. Seuraava mahdollisuus levähtämiseen oli vasta Sydneyssä.

Matkan kolmas osuus oli reitti Australiasta Brasiliaan. Salmi kuvailee tunnelmia Rioon saapuessaan herkiksi, sillä matka alkoi olla lopuillaan ja jäljellä oli enää viimeinen etappi. Samalla edessä oli viimeinen mahdollisuus näyttää muille ja itselle mihin pystyy.

Viimeinen etappi oli koitua Salmen kohtaloksi, sillä hän sairastui vakavasti. Hänen peukalossaan ollut ruhje tulehtui ja tulehdus eteni verenmyrkytykseksi. Salmi sai viime hetkillä kilpakumppaniltaan suonensisäistä antibioottia, joka pelasti hänen henkensä.

Harkimo sijoittui lopulta kilpailussa kolmanneksi, saapuen maaliin 168 päivää, 9 tuntia, 21 minuuttia ja 12 sekuntia lähdön jälkeen. Salmi joutui seilaamaan viimeisen pätkän yhdellä kädellä ja jäi kuudenneksi. Hänen tuloksensa oli 175 päivää, 18 tuntia, 2 minuuttia ja 39 sekuntia. Harkimo palasi kotiin kuukautta myöhemmin ja ankkuroi veneensä Kauppatorin rantaan.

Muistellessaan purjehdustaan nyt yli 30 vuotta myöhemmin Harkimo ihmettelee, että selvisi siitä hengissä. Hän toteaa, että 168 päivän purjehdus oli täyttä työtä ympäri vuorokauden ja matka opetti hänelle paljon sekä valtameristä että hänestä itsestään.  Harkimo söi matkan aikana ainoastaan pilttiä ja kuivaruokaa. Helsinkiin palatessaan hän oli laihtunut 15 kiloa. Matkaan mahtui hänen mukaansa sekä itkua että naurua, ja perhettä ehti tulla ikävä.

Matkan pelottavimmaksi Harkimo mainitsee sen, kun purjevene meni ympäri Etelä-Kiinan merellä. Tämä tapahtui Harkimon kohdatessa jäävuoren keskellä myrskyävää merta. Hän kertoo, että tuolloin hän todella pelkäsi kuolevansa. Onnekseen Harkimo oli kuitenkin turvavaljailla ja narulla kiinni veneessään ja selvisi lopulta hurjasta tilanteesta ehjin nahoin. Harkimo toteaa nyt, ettei lähtisi enää samanlaisiin vaaroihin eikä päästäisi poikaansakaan lähtemään. Kokemuksestaan hän on kuitenkin ylpeä ja muistelee mielellään matkan käänteitä. Hän muistuttaa, että matkasta päättäessään hänellä ei ollut varoja eikä mitään varmuutta siitä, että reissu onnistuisi. Hän keräsi matkaa varten viisi miljoonaa markkaa ja pääsi lopulta kilpailussa maaliin. Nyt Harkimo toteaakin, että ihminen pystyy halutessaan mihin vain.

Lue Lisää
  • Comments Off on Yksin maailman ympäri on purjehtinut ainoastaan kaksi suomalaista
  • over 2 years ago

Sail Racing

Maailman suurimmat ja hienoimmat huviveneet tulevat Suomesta

Lähettänyt Robin

Suomi on kunnostautunut upeiden huviveneiden valmistajana ja maine on kiirinyt ympäri maailmaa. Yksi maineikkaimmista veistämöistä on Baltic Yachts. Baltic Yachts on luksuspurjeveneiden valmistamiseen keskittynyt luotolainen yritys, jonka on vuodesta 2013 asti omistanut saksalainen Ottobock-Gruppe.

Suomessa valmistettua maailman suurinta huvivenettä verhoaa salaperäisyys

Vuonna 2011 Baltic Yachts laski vesille maailman siihen mennessä suurimman hiilikuitukomposiitista valmistetun huviveneen. Työnimellä Panamax kulkeneen 66-metrisen ketsin rakentaminen kesti lähes neljä vuotta. Sen rakentaminen vaati 1 600 henkilötyövuotta eli työllisti parisataa henkeä parin vuoden ajan. Veneessä yhdistyivät uudet, keveät materiaalit ja mainiot purjehdusominaisuudet. Ketsi sai lopulta nimen Hetairos. Aluksen omistaja on ollut erittäin tarkka yksityisyydestään ja rajannut tarkasti sitä, mitä medialle ja yleisölle saa veneestä kertoa. Linja on ollut, että ei juuri mitään.

Salaperäinen Hetairos laskettiin vesille vasta pimeän tultua Pietarsaaren Alholmenin satamassa. Tämä on yllättävän yleinen toimintatapa todellisten luksusveneiden kohdalla. Veneestä ei ole saatu julkisuuteen myöskään sisäkuvia, mutta sisustus on ilmeisesti varsin klassinen ja sisältää valkoista paneelia, lakattuja puupintoja sekä aasialaistyylisiä värejä ja tekstiilejä. Veneen kaikki osat on rakennettu hiilikuidusta ja ainoastaan päällystetty puuviilulla.

Majoitustilojakin veneessä luonnollisesti riittää. Omistajan kajuutan lisäksi aluksessa on neljä vieraskajuutta, kapteenin kajuutta ja neljä miehistökajuuttaa. Majoitustilojen perusteella voi päätellä, että jokaista isäntäväkeen kuuluvaa kohden on mukana yksi miehistön jäsen.

Veneen ovat suunnitelleet yhteistyössä hollantilainen Gerard Dijikstra & Partners sekä kalifornialainen Reichel/Pugh. Sisustuksen on suunnitellut ja toteuttanut Rhoades Young Design. Vene oli välttämätöntä takiloida ketsiksi, jotta se mahtuu kulkemaan Panaman kanavassa ja alittamaan Americasin sillan. Tämän takia korkeus on ollut pakko rajata 62,5 metriin. Veneeseen tilattiin mastot Southern Sparsilta Uudesta-Seelannista. Veneen moottorina toimii Volkswagenin 350 hevosvoimainen dieselmoottori. Tankkiin mahtuu 23 000 litraa polttoainetta.

Tämän valtavan veneen nostoköli painaa yksinään jo 83 tonnia. Veneen normaali 9,5 metrin syväys voidaan vähentää 3,5 metriin, joten ihan joka paikkaan tällä veneellä ei pääse. Teräksisen kölin kiillottamiseen saa yksi työmies varata kaksi kuukautta aikaa.

Tällä hetkellä suosiossa ovat suuret veneet

Baltic Yachts -veneveistämön markkinointipäällikkö Kenneth Nyfelt toteaa, että nimenomaan suurien veneiden markkinoilla on tällä hetkellä liikehdintää, kun taas pienempien veneiden kauppa käy tällä hetkellä nihkeästi.

Maailman suurimman veneen valmistamisen jälkeen Baltic Yachts jatkoi 107-jalkaisen maksiveneen rakentamista ja vene valmistui tänä keväänä. Kyseessä on tilaustyö ja veneen omistaja aikoo purjehtia pääasiassa Karibialla, mutta myös pitkin Pohjois-Amerikan itärannikkoa. Veneen materiaalina toimii jälleen kevyt hiilikuitukomposiitti.

Tämäkin vene on kooltaan aivan käsittämättömän massiivinen, sillä kooltaan se vastaa Meilahden Helsingissä sijaitsevaa tornisairaalaa. Maston korkeus vedenpinnasta on 67 metriä. Tämä on vain 10 metriä vähemmän kuin Stadionin torni.  Vene siirrettiin veneveistämöltä Luodosta Pietarsaareen kölin asentamista varten. Valtavan luksusveneen matka ylitti tuolloin myös uutiskynnyksen. Matkan varrella muutamaa risteystä jouduttiin leventämään ja mäntyjä siivottiin tieltä mm. oksasaksilla, mutta silti paikoin oli milleistä kiinni, mahtuuko tämä todella massiivinen kuljetus etenemään. Matkan varrella selvittiin kuitenkin sekä mutkista, töyssyistä että ympyröistä ja vene pääsi vahingoittumattomana perille.

Tämä alus laskettiin vesille toukokuussa. Vene oli Baltic Yachtsin omistajan, professori Hans Georg Näderin kuudes Baltic. Veneen rakentaminen kesti 3,5 vuotta. Tämä vene on maailman suurin hiilikuitukomposiittisluuppi, eli yksimastoinen purjevene. Aiemmin valmistunut Hetairos on kaksimastoinen. Baltic Yachts työllistää Luodossa ja Pietarsaaressa yhteensä 250 ihmistä. Lisäksi yritykselle työskentelee Espanjassa 12 henkeä.

Lue Lisää
  • Comments Off on Maailman suurimmat ja hienoimmat huviveneet tulevat Suomesta
  • over 2 years ago

Sail Racing

Jäänmurtajat mahdollistavat ulkomaankaupan talvellakin

Lähettänyt Robin

Suomen jäänmurtajat tekevät tärkeää työtä talviaikaan, sillä ilman niitä suuri osa Suomen ulkomaankauppaliikenteestä jäisi tapahtumatta. Jäänmurtajan tehtävänä on avustaa laivat satamaan ja satamasta pois, murtaen jäätä niiden tieltä, jotta ne pääsevät kulkemaan. Jäänmurtajan kapteenina ja miehistönä toimiminen on vastuullista ja tarkkaa työtä. Jäänmurtajan ja avustettavan laivan täytyy kulkea todella lähellä toisiaan jäiden läpi, eikä virheliikkeisiin ole varaa.

(more…)

Lue Lisää
  • Comments Off on Jäänmurtajat mahdollistavat ulkomaankaupan talvellakin
  • over 2 years ago