Suomalaiset purjeveneet ovat ylpeyden aihe myös maailmalla – Helsinki Sail Racing

Suomalaiset purjeveneet ovat ylpeyden aihe myös maailmalla

Helsinki Sail Racing Sail Racing Suomalaiset purjeveneet ovat ylpeyden aihe myös maailmalla

Sail Racing

Suomalaiset purjeveneet ovat ylpeyden aihe myös maailmalla

Lähettänyt Robin

Swan-purjeveneet tunnetaan ympäri maailmaa korkeasta laadustaan ja käsityöelementeistään. Niiden tarina alkoi kuitenkin perustajan appiukon kellarista lähes sattuman kautta. Vuonna 1966 Pekka Koskenkylä asui Pietarsaaressa. Nuori mies oli juuri valmistunut opinnoistaan, mennyt naimisiin paikallisen tytön kanssa ja saanut työpaikan Schaumanin paperitehtaalta. Töistä ylijääneen ajan Koskenkylä käytti siihen, että hän rakensi itselleen purjevenettä appiukon autotallissa. Aluksi hän teki venettä itselleen, sen kummemmin asiaa miettimättä, mutta joutui pohtimaan tilannetta tarkemmin, kun sana veneen rakentajasta alkoi levitä. Helsinkiläinen hammaslääkäri otti Koskenkylään yhteyttä ja kysyi, olisiko rakenteilla oleva vene myytävänä. Hetken mietittyään Koskenkylä vastasi myöntävästi ja nimesi omasta mielestään korkean hinnan veneestä. Se meni heti kaupaksi. Tästä innostuneena Koskenkylä päätti tehdä lisää veneitä. Toisin kuin saattaisi luulla, Koskenkylällä ei ollut aiempaa purjehduskokemusta. Tutkintokin oli filosofian kandidaatti, eikä mikään viitannut tekniseen alaan. Koskenkylä kertoo kuitenkin aina kulkeneensa pitkin Helsingin rantoja ja haaveillut, että jonain päivänä hänkin seilaa merellä. Nykyisin suuria, nopeita ja ylellisiä Swan-purjeveneitä yrityksensä Nautorin kautta valmistava Koskenkylä kertoo, että ajautui alalla siis sattuman kautta.

Koskenkylä perusti Nautorin vuonna 1966 ja päätti valmistaa sarjatyönä 11-metristä lasikuituista purjevenettä. Swan 36 oli yrityksen ensimmäinen venemalli ja sitä valmistettiin loppujen lopuksi lähes sata kappaletta. Alusta asti Koskenkylälle oli tärkeää se, että tuotteista tulee korkealaatuisia. Swanien rakentamisessa turvauduttiin paljon käsityöhön ja viimeistelyt tehtiin tarkasti. Laatu näkyi ja Swan voitti kilpailuja. Koskenkylä on alusta asti halunnut satsata myös mainontaan. Hän toteaa, että markkinat purjevenekaupassa ovat pienet ja venelehtiä vähän. Pieni yritys päättikin esimerkiksi satsata kunnolla ja varasi englanninkielisen venelehden sisäkannen useiksi vuosiksi eteenpäin. Swan sai rakennettua laadukasta imagoaan yhä paremmaksi, kun Swan menestyi merkittävissä purjehduskilpailuissa Englannissa ja Ruotsissa.

Nykyään Nautor on valmistanut yli 2 000 venettä ja suurin osa niistä on edelleen toimintakunnossa. Termit laatu ja luksus liitetään edelleen läheisesti Swanin veneisiin. Vuonna 2006 valmistui Swanin tähän mennessä arvokkain vene, Swan 131. Upea vene on 131 jalkaa, sen maksiminopeus on 14 solmua ja siinä on kolme kajuuttaa. Vene oli erillistilaus ja lähti maailman merille huvialukseksi. Nautor ei suostu kommentoimaan veneen hintaa, vaan vetoaa asiakkaan yksityisyyden suojelemiseen. Vertailun vuoksi voi kuitenkin kertoa, että Yachtworld.com -sivustolla pyydetään vuoden 1999 Swan 112 -mallin hintapyyntö on melkein viisi miljoonaa euroa. Suomessa myydään yleisesti hieman pienempiä Swan-veneitä ja niiden hinnat liikkuvat 50 000 –  100 000 euron välillä. Swan-veneet säilyttävät arvonsa hyvin, vaikka vanhemmat mallit saattavat jo vaatiakin kalliita korjauksia. Korkealaatuinen suomalainen käsityö näkyy jokaisessa mallissa ja laatu on nostanut sen luksusveneiden kategoriaan. Vuonna 1979 Nautorille myönnettiin Tasavallan Presidentin vientipalkinto.

Nautor myytiin vuonna 1998 ryhmälle italialaissijoittajia, joten siinä mielessä kyse ei ole enää suomalaisesta yrityksestä. 75-vuotias Koskenkylä kertoo muuttuneensa todelliseksi maakravuksi ja asuu vaimonsa kanssa Alppien rinteillä, 50 kilometrin päässä merenrannasta. Hän ehti olla vuosia eläkkeellä, mutta on nyt palannut työelämään perustettuaan vaimonsa kanssa kustannusyhtiön. Koskenkylän vaimo kirjoittaa kirjoja. Koskenkylä toteaa nauttivansa uudesta alasta ja vakuuttaa, että siinä on samalla tavalla oma hohtonsa kuin veneenrakennuksessakin. Lisäksi kyse on kulttuurin edistämisestä, josta Koskenkylä kertoo olevansa innoissaan.

Kirjoittanut Robin

Comments are closed.