Maailman suurimmat ja hienoimmat huviveneet tulevat Suomesta – Helsinki Sail Racing

Maailman suurimmat ja hienoimmat huviveneet tulevat Suomesta

Helsinki Sail Racing Sail Racing Maailman suurimmat ja hienoimmat huviveneet tulevat Suomesta

Sail Racing

Maailman suurimmat ja hienoimmat huviveneet tulevat Suomesta

Lähettänyt Robin

Suomi on kunnostautunut upeiden huviveneiden valmistajana ja maine on kiirinyt ympäri maailmaa. Yksi maineikkaimmista veistämöistä on Baltic Yachts. Baltic Yachts on luksuspurjeveneiden valmistamiseen keskittynyt luotolainen yritys, jonka on vuodesta 2013 asti omistanut saksalainen Ottobock-Gruppe.

Suomessa valmistettua maailman suurinta huvivenettä verhoaa salaperäisyys

Vuonna 2011 Baltic Yachts laski vesille maailman siihen mennessä suurimman hiilikuitukomposiitista valmistetun huviveneen. Työnimellä Panamax kulkeneen 66-metrisen ketsin rakentaminen kesti lähes neljä vuotta. Sen rakentaminen vaati 1 600 henkilötyövuotta eli työllisti parisataa henkeä parin vuoden ajan. Veneessä yhdistyivät uudet, keveät materiaalit ja mainiot purjehdusominaisuudet. Ketsi sai lopulta nimen Hetairos. Aluksen omistaja on ollut erittäin tarkka yksityisyydestään ja rajannut tarkasti sitä, mitä medialle ja yleisölle saa veneestä kertoa. Linja on ollut, että ei juuri mitään.

Salaperäinen Hetairos laskettiin vesille vasta pimeän tultua Pietarsaaren Alholmenin satamassa. Tämä on yllättävän yleinen toimintatapa todellisten luksusveneiden kohdalla. Veneestä ei ole saatu julkisuuteen myöskään sisäkuvia, mutta sisustus on ilmeisesti varsin klassinen ja sisältää valkoista paneelia, lakattuja puupintoja sekä aasialaistyylisiä värejä ja tekstiilejä. Veneen kaikki osat on rakennettu hiilikuidusta ja ainoastaan päällystetty puuviilulla.

Majoitustilojakin veneessä luonnollisesti riittää. Omistajan kajuutan lisäksi aluksessa on neljä vieraskajuutta, kapteenin kajuutta ja neljä miehistökajuuttaa. Majoitustilojen perusteella voi päätellä, että jokaista isäntäväkeen kuuluvaa kohden on mukana yksi miehistön jäsen.

Veneen ovat suunnitelleet yhteistyössä hollantilainen Gerard Dijikstra & Partners sekä kalifornialainen Reichel/Pugh. Sisustuksen on suunnitellut ja toteuttanut Rhoades Young Design. Vene oli välttämätöntä takiloida ketsiksi, jotta se mahtuu kulkemaan Panaman kanavassa ja alittamaan Americasin sillan. Tämän takia korkeus on ollut pakko rajata 62,5 metriin. Veneeseen tilattiin mastot Southern Sparsilta Uudesta-Seelannista. Veneen moottorina toimii Volkswagenin 350 hevosvoimainen dieselmoottori. Tankkiin mahtuu 23 000 litraa polttoainetta.

Tämän valtavan veneen nostoköli painaa yksinään jo 83 tonnia. Veneen normaali 9,5 metrin syväys voidaan vähentää 3,5 metriin, joten ihan joka paikkaan tällä veneellä ei pääse. Teräksisen kölin kiillottamiseen saa yksi työmies varata kaksi kuukautta aikaa.

Tällä hetkellä suosiossa ovat suuret veneet

Baltic Yachts -veneveistämön markkinointipäällikkö Kenneth Nyfelt toteaa, että nimenomaan suurien veneiden markkinoilla on tällä hetkellä liikehdintää, kun taas pienempien veneiden kauppa käy tällä hetkellä nihkeästi.

Maailman suurimman veneen valmistamisen jälkeen Baltic Yachts jatkoi 107-jalkaisen maksiveneen rakentamista ja vene valmistui tänä keväänä. Kyseessä on tilaustyö ja veneen omistaja aikoo purjehtia pääasiassa Karibialla, mutta myös pitkin Pohjois-Amerikan itärannikkoa. Veneen materiaalina toimii jälleen kevyt hiilikuitukomposiitti.

Tämäkin vene on kooltaan aivan käsittämättömän massiivinen, sillä kooltaan se vastaa Meilahden Helsingissä sijaitsevaa tornisairaalaa. Maston korkeus vedenpinnasta on 67 metriä. Tämä on vain 10 metriä vähemmän kuin Stadionin torni.  Vene siirrettiin veneveistämöltä Luodosta Pietarsaareen kölin asentamista varten. Valtavan luksusveneen matka ylitti tuolloin myös uutiskynnyksen. Matkan varrella muutamaa risteystä jouduttiin leventämään ja mäntyjä siivottiin tieltä mm. oksasaksilla, mutta silti paikoin oli milleistä kiinni, mahtuuko tämä todella massiivinen kuljetus etenemään. Matkan varrella selvittiin kuitenkin sekä mutkista, töyssyistä että ympyröistä ja vene pääsi vahingoittumattomana perille.

Tämä alus laskettiin vesille toukokuussa. Vene oli Baltic Yachtsin omistajan, professori Hans Georg Näderin kuudes Baltic. Veneen rakentaminen kesti 3,5 vuotta. Tämä vene on maailman suurin hiilikuitukomposiittisluuppi, eli yksimastoinen purjevene. Aiemmin valmistunut Hetairos on kaksimastoinen. Baltic Yachts työllistää Luodossa ja Pietarsaaressa yhteensä 250 ihmistä. Lisäksi yritykselle työskentelee Espanjassa 12 henkeä.

Kirjoittanut Robin

Comments are closed.