Erilaisia purjevene tyylejä – Helsinki Sail Racing

Erilaisia purjevene tyylejä

Helsinki Sail Racing Sail Racing Erilaisia purjevene tyylejä

Sail Racing

Erilaisia purjevene tyylejä

Lähettänyt Robin

Purjevene tai purjehdusvene on vene, joka kulkee osittain tai kokonaan purjeiden avulla. Vaikka purjevene terminologia on vaihdellut historian aikana, monilla termeillä on erityisiä merkityksiä modernin purjehduksen yhteydessä. Suuri määrä purjeveneitä voidaan erottaa koon, rungon kokoonpanon, köli- tyypin, mastojen tarkoituksen, lukumäärän ja konfiguraation sekä purjehdussuunnitelman mukaan. Suosittuja monohull-malleja ovat: yhteysvene, catboat, jolla, ketsi, kuunari, sluuppi ja jooli.

Pienet purjevene tyypit

  Jollalla purjehdus on haastavaa, sillä siinä täytyy hallita useita purjehdustaitoja. Jos aiot kilpailla jollalla sinun täytyy olla erittäin taitava ja sinulla täytyy olla lisäkykyjä ja tekniikoida, jotka auttavat sinua jollan ohjaamisessa. Racing-taktiikkaan kuuluu veneen sijoittaminen eri kulmiin. Nopeuden parantamiseksi kilpa-aikana merimiehet tulisi sijoittaa tuulen suuntaan.  Catboat tai kissalaiva on purjevene, jossa on yksi purje yhdellä mastolla, joka on hyvin veneen keulassa. Useimmilla on matala syväys, keskikortilla, vaikka joissakin on köli. Klassisen Cape Cod Catin säteen mitta on lähes puolet vesilinjan pituudesta, joten se on erittäin vakaa. Joissakin nykyisin käytössä olevissa kissalaivoissa on Beetle Cat, Redden Catboat, Nonsuch, Inland Cat, Zijlsloep. Cape Cod Cat, Com-Pac Trailerable, marsalkka, Menger ja APBY-kissalaiva. Catboat ei ole sama kuin katamaraani, joka on monirunkoinen ja kohotettu trampoliini miehistön istuimille ja ansastuksille. Se ei ole sama kuin cat, norjalainen alus, joka kuljetti jopa 600 tonnia kivihiiltä.

  Yhteysvene on yleensä pieni tai keskikokoinen alus, sen roolista ja määritelmästä riippuen. Historiallisesti se oli pienikokoinen yhden tai kahden maston laiva, katettu purjevene, joka on suunniteltu pikemminkin nopeuteen kuin kapasiteettiin. Sellaisenaan siinä oli kaksi tai useampia päänauhaa ja masto asetettiin joskus kauemmas kuin sluuppi. Historiallisesti se toimi työveneenä, jota käyttävät satamapilotit, sotilas- ja yksityisyrittäjät, yhteysveneet ovat nykyään yleisimmin etu- ja taka-asennettuja yksityisiä jahteja. Moottorikäyttöiset yhteysveneet vaihtelevat koosta riippuen niiden toiminnasta. Pienet veneet on tarkoitettu matkustajien kuljettamiseen suurten veneiden ja rannan välillä.

Suuret purjevene tyypit

 Jooli on kaksimastoinen purjevene, joka on yleensä yhdistetty yhteen tai useampaan jibsailiin, valtimoon tai mizzeen. Ketsin kanssa samoin kuin eteenpäin päämasto on korkeampi kuin mizzenmasto, mutta ketsin mizzenmasto on sijoitettu peräsimen yläpuolelle, kun taas ketsin keskiö on lähempänä keskilentoa. Kuten useimmat nykyaikaiset huviveneet, ketsit on kiinnitetty etu- ja takapurjeilla köliin nähden, parhaan työvoiman saavuttamiseksi.  Jooli kehitettiin alun perin soutuveneeksi, jossa oli kaksi pientä mastoa soutajien auttamiseksi. Joolista tuli suosittu kaupallisten kalastajien keskuudessa. 1890-luvun jälkeen joolista tuli suosituin huvialus, joka soveltui erityisesti rungoille, joissa oli laajennettu perä. Joolista tuli erityisen suosittu yhden käden purjehtijoille. Nykyaikaiset itseohjautuvat ja navigointivälineet ovat tehneet tämän vähemmän tärkeäksi, ja jooli on yleensä pudonnut suosiollisesti.  Sluuppi on purjevene, jossa on yksi masto ja etu- ja taka-asento. Sluupissa on vain yksi pääpurje, jos veneessä on kaksi tai useampia pääpurjeita, käytetään termiä yhteysvene, ja sen mastoa voidaan asettaa edelleen taaksepäin kuten sluuppi.

Suuret purjevene tyypit

  Kuunari on eräänlainen purjealus, jossa on etu- ja takapurjeet kahdessa tai useammassa mastossa. Yleisimpiä tyyppejä on kaksi mastoa, joista tärkein on lyhyempi kuin päämasto. Vaikka kuunari oli alunperin haarautunut, nykyaikaisissa kuunareissa on usein Bermudan rivi -asetelma. Ensimmäinen kuunarin yksityiskohtainen määritelmä, jossa kuvataan alusta kaksi mastoisena aluksena, jossa oli etu- ja taaksepäin haarautuneita purjeita, ilmestyi vuonna 1769 William Falconerin Marine-sanakirjassa. Kielitieteilijän Walter William Skeatin mukaan termi “kuunari” tulee hollannin kielen sanasta “schoener”. Toinen tutkimus viittaa siihen, että hollantilainen ilmaisu, joka ylisti koristeellisia kuunarijahteja 1700-luvulla, “een schoone Schip”, on saattanut johtaa siihen, että englanninkieliset puhujat käyttävät termiä “schooner” kuvaamaan kuunari-koneen varhaisia ​​versioita, kun se kehittyi Englannissa ja Amerikka.

Kirjoittanut Robin

Comments are closed.